Karkonoskie zagadki "SE"

Moderatorzy: Borowice.pl, Gawe, Cieslak, wkarkonosze

arkuba
Odznaka Duża Brązowa
Posty: 275
Rejestracja: sob lis 04, 2006 3:00 pm
Lokalizacja: Przesieka

Postautor: arkuba » sob gru 09, 2006 5:32 pm

Wyjasniam: kamień-drogowskaz stoi na przeciwko obecnego Baru pod Lipami. Wskazuje drogę w kierunku dawnego Hotelu Fischer (dzis Liczyrzepa)
Awatar użytkownika
Borowice.pl
Administrator
Posty: 1570
Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
Lokalizacja: Borowice
Kontaktowanie:

Postautor: Borowice.pl » sob gru 09, 2006 6:54 pm

niestety odpowiedŸ błędna

być może tam stoi podobny kamień, ale NIE TEN

kto wie?
arkuba
Odznaka Duża Brązowa
Posty: 275
Rejestracja: sob lis 04, 2006 3:00 pm
Lokalizacja: Przesieka

Postautor: arkuba » sob gru 09, 2006 7:31 pm

Małe nieporozumienie :icon_smile: Ja odpowiadałem na swoją zagadkę, bo nikt nie odpowiedział (zob. zdjęcie wyżej).
Awatar użytkownika
KornelO
Odznaka Duża Srebrna
Posty: 333
Rejestracja: wt wrz 26, 2006 9:58 pm
Lokalizacja: Spod Karkonoszy
Kontaktowanie:

Postautor: KornelO » sob gru 09, 2006 10:23 pm

Szlak czerwony (Karpacz - Sosnówka), na zboczu Grabowca, pomiędzy Patelnią i Rozdrożem pod Grabowcem.
Niestety nie wiem, co upamiętnia ten kamień, oraz wyryta na nim data? Kiedys nawet zadałem pytanie na p.r.g, ale bez odpowiedzi.
Ten sam obiekt w zimie (01.2005):
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
Borowice.pl
Administrator
Posty: 1570
Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
Lokalizacja: Borowice
Kontaktowanie:

Postautor: Borowice.pl » ndz gru 10, 2006 1:10 am

odpowiedŸ celująca
Załączniki
zagadka4-podp.jpg
arkuba
Odznaka Duża Brązowa
Posty: 275
Rejestracja: sob lis 04, 2006 3:00 pm
Lokalizacja: Przesieka

Postautor: arkuba » ndz gru 10, 2006 12:37 pm

Co do kamienia, "Erb" to na pewno skrót od erbaut czyli 'wybudowano'. Może chodzi o drogę do Kaplicy Œw. Anny? Skrótem "XX." poprzedzano nazwiska książąt. O jakiego "P" by tu chodziło?
Awatar użytkownika
m_ajk
Odznaka Duża Brązowa
Posty: 259
Rejestracja: sob wrz 17, 2005 9:56 pm
Lokalizacja: Cieplice / Łódź
Kontaktowanie:

Postautor: m_ajk » pn gru 11, 2006 6:27 am

arkuba pisze:Co do kamienia, "Erb" to na pewno skrót od erbaut czyli 'wybudowano'. Może chodzi o drogę do Kaplicy Œw. Anny? Skrótem "XX." poprzedzano nazwiska książąt. O jakiego "P" by tu chodziło?


Te XX łączy się w taki sposób, jakby miało także tworzyć literę W.
Jesli chodzi o datę - z 1927 roku pochodzi willa Pyszałek z Sosnówki, czy to może mieć związek z kamieniem?
Awatar użytkownika
Borowice.pl
Administrator
Posty: 1570
Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
Lokalizacja: Borowice
Kontaktowanie:

Postautor: Borowice.pl » pn gru 11, 2006 11:43 am

ja też widziałem W, a nie XX, ale to taki krój czcionki, jakiego nie mam dzisiaj w komputerze, więc nie mam pewnosci...
Awatar użytkownika
KornelO
Odznaka Duża Srebrna
Posty: 333
Rejestracja: wt wrz 26, 2006 9:58 pm
Lokalizacja: Spod Karkonoszy
Kontaktowanie:

Postautor: KornelO » czw gru 14, 2006 1:39 am

Mogę teraz ja? :)
Pozostajemy w temacie - gdzie znajduje się ten kamień (a może ktos wie, co to za data, bo ja nie ;) )?
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
Borowice.pl
Administrator
Posty: 1570
Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
Lokalizacja: Borowice
Kontaktowanie:

Postautor: Borowice.pl » czw gru 14, 2006 8:13 am

przy Drodze pod Reglami z Przesieki do Jagniątkowa
arkuba
Odznaka Duża Brązowa
Posty: 275
Rejestracja: sob lis 04, 2006 3:00 pm
Lokalizacja: Przesieka

Postautor: arkuba » czw gru 14, 2006 11:42 am

Szczególne nagromadzenie takich kamieni jest przy lesnej drodze ÂŻelazny Mostek-Przełęcz pod Kopistą-Jagniątków Kotliska. Czy takie kamienie oznaczają datę budowy drogi, czy cos innego?
Awatar użytkownika
KornelO
Odznaka Duża Srebrna
Posty: 333
Rejestracja: wt wrz 26, 2006 9:58 pm
Lokalizacja: Spod Karkonoszy
Kontaktowanie:

Postautor: KornelO » czw gru 14, 2006 11:43 am

Borowice.pl - Niestety, nie. Ale jestes blisko - jedna z miejscowosci się zgadza ;)
Obrazek
Awatar użytkownika
Borowice.pl
Administrator
Posty: 1570
Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
Lokalizacja: Borowice
Kontaktowanie:

Postautor: Borowice.pl » czw gru 14, 2006 3:36 pm

mam trzy fotki kamieni z tej trasy i napisy na nich są wykonane tym samym krojem czcionki, stąd moje skojarzenie

moim zdaniem na kamieniach utrwalano rok budowy drogi
Załączniki
kamienie1.jpg
kamienie2.jpg
kamienie3.jpg
Awatar użytkownika
m_ajk
Odznaka Duża Brązowa
Posty: 259
Rejestracja: sob wrz 17, 2005 9:56 pm
Lokalizacja: Cieplice / Łódź
Kontaktowanie:

Postautor: m_ajk » pt gru 15, 2006 10:50 pm

Borowice.pl pisze:...moim zdaniem na kamieniach utrwalano rok budowy drogi


Zgadzam się z Tomkiem, na kamieniach upamiętniano daty budowy lub rozbudowy drogi.
W tym miejscu chciałbym zaproponować szanownym Forumowiczom cos bardziej konkretnego niż zadawanie zagadek.
Otóż może warto po prostu zbierać informacje o lokalizacji takich kamieni i umieszczać np. na mapie wraz z znajdującą się na nich datą.
Da nam to obraz w jaki sposób rozwijała się sieć dróg w regionie.
Na stronie można nawet zrobić interaktywną mapę - po kliknięciu na punkt/kamień otwierało by się zdjęcie kamienia.


Temat ten był częsciowo poruszony w "Karkonoszach" T. Stecia i W. Walczaka - dla tych którzy nie mają książki poniżej wklejam skan rozdziału.
Oczywiscie przepraszam za rozmiary postu.
************************************************************************
Drogi i scieżki turystyczne
Turystyka 1 poł. XIX w. zadowalała się na ogół bardzo prymitywnymi drogami. Poza kilkoma jako tako jezdnymi drogami, wyprowadzającymi do niektórych schronisk, przeważały ledwie przedeptane scieżki, zamieniające się, zwłaszcza w partiach głównego grzbietu, przy byle niepogodzie w bajora i bagna. Podróżnicy 1 poł. XIX w. w pismach swoich narzekają na karkonoskie drogi. Masowy napływ turystów w 2 poł. XIX w. nie pozwalał utrzymywać dłużej tego stanu rzeczy, jesli Karkonosze miały stać się terenem turystycznym na skalę europejską. Uporządkowanie istniejących i budowa nowych scieżek, przystosowanych do wygodnej, pieszej wędrówki, stało się jednym z najpilniejszych zadań. Rozwiązania jego podjęło się już w rok po powstaniu młode R. G. V. i trzeba przyznać, wywiązało się zeń znakomicie. Na dobre 30 lat sprawa budowy scieżek staje się dla towarzystwa sprawą pierwszoplanową, pochłaniającą lwią częsć składkowego, społecznego budżetu. Na pierwszy ogień idzie uporządkowanie głównej magistrali turystycznej. Już w latach 1881-1886 powstaje klasyczna do dzis trasa masowej turystyki karkonoskiej — szlak grzbietowy na Hali Szrenickiej do Przełęczy Okraj. W latach 1883-1884 zostaje udostępniony dla pieszej wędrówki uroczy kocioł Łomniczki (aż po przełęcz pod Œnieżką), 1885-1886 — górny odcinek Koralowej Œcieżki od skał Paciorków do drogi grzbietowej. Następnie w latach 1888-1890 uporządkowaniu ulegają scieżki z Polany przez „Strzechę" na Œnieżkę i do Lućni Boudy. W latach 1889-1890 powstaje wygodna droga z Polany do Schroniska Księcia Henryka oraz pomostami, scieżkami i schodami udostępniony zostaje wąwóz Kamieńczyka. W latach 1890-1891 powstaje wygodna droga turystyczna od mostu na Szrenickim Potoku do schroniska pod Łabskim Szczytem, a 1891-1892 — droga do tegoż schroniska od wodospadu Szklarki. Na lata 1890-1892 przypada również udostępnienie dotychczasowych bezdroży uroczej doliny Białej Łaby. W 1892 r. powstaje piękny wariant grzbietowej scieżki z Hali Szrenickiej przez Końskie Łby i północno-wschodnimi gołoborzami szczytu Szrenicy. W tym samym roku następuje porozumienie obydwu towarzystw (sląskiego i austriackiego) co do jednolitego systemu znakowania szlaków turystycznych, zmienionego po sląskiej stronie w 1935 r. na tzw. znakowanie docelowe. W latach 1893-1898 powstaje odcinkami droga z Przełęczy Karkonoskiej do Przesieki oraz piękna choć trudna, najkrótsza scieżka z Karpacza na Œnieżkę pod szczytem Kopy, tzw. droga przez zbocze. Na lata 1893-1895 przypada udostępnienie Sowiej Doliny aż po Czarną Kopę. W latach 1898-1899 powstaje ciekawa scieżka z Polany przez Pielgrzymy do Słonecznika, a w roku następnym, piękna scieżka z Michałowie obok Gawrów do Rozdroża pod Wielkim Szyszakiem a następnie wschodnią krawędzią Wielkiego Œnieżnego Kotła do drogi grzbietowej. W 1903 r. powstają: dojscie od Martinovki do wylotu Koralowej Œcieżki i wygodna droga z Polany nad Pląsawą do Łomnickiego Rozdroża (dzisiejszy szlak zielony), w 1904 r. — mało dzis uczęszczana ale malownicza droga z Przesieki do Petrovki. Wreszcie na 25-lecie działalnosci R. G. V. powstaje wygodna okrężna droga z przełęczy na szczyt Œnieżki — tzw. droga jubileuszowa. W 1908 r. powstaje jeszcze piękna scieżka prawym brzegiem Kamiennej od Piechowic do Szklarskiej Poręby, która kończy w zasadzie rozbudowę sieci turystycznych scieżek. W następnych latach poza konserwacją istniejących dróg coraz większe sumy pieniężne będzie pochłaniać znakowanie i wytyczanie nowych tras narciarskich.
Równolegle z rozbudową scieżek do pieszej turystycznej wędrówki wyłania się inny problem także drogowy, choć nieco odmienny — problem dróg gospodarczych i jezdnych. Gospodarze schronisk we własnym interesie muszą dbać o drogi, będące trasami dojazdowymi dla transportu osobowego i towarowego, zwłaszcza gdy schroniska po I wojnie swiatowej coraz bardziej przestawiają się na turystykę zimową i w związku z tym zachodzi potrzeba transportu dużych ilosci opału. Powstają więc na obszarze gór bite drogi jezdne: przez Halę Szrenicką, Szrenicę do Œnieżnych Kotłów, do schroniska pod Łabskim Szczytem, na Przełęcz Karkonoską, przez Polanę, Strzechę na Œnieżkę. Wzrastający ruch samochodowy powoduje koniecznosć doprowadzenia regularnych, często asfaltowych szos w głąb gór. W trzydziestych latach powstają więc szosy z Sosnówki przez Bierutowice do Karpacza, z Piechowic przez Michałowice, Jagniątków do Sobieszowa, czy wreszcie wygodna serpentynowa szosa z Podgórzyna do Górnej Przesieki. Z czeskiej strony szerokie, niemal autostradowe szosy wychodzą na sam grzbiet Karkonoszy — przed 1928 r. szosa ze Szpindlerowego Młyna na Przełęcz Karkonoską, w 1936 r. zas — wspaniała szosa z Vitkovic przez Misećky do Jestfabich Boud pod Kokrhaćem na wys. 1412 m npm. Również i zarządy lasów dla potrzeb coraz bardziej po I wojnie swiatowej zmotoryzowanego transportu lesnego budują szereg szerokich dróg jezdnych, biegnących zazwyczaj po warstwicy i „kanalizujących" niejako drobny transport konny z lokalnych wyrębów. Drogi te biegną głównie w niższych partiach głównego grzbietu na poziomie 600-800 m npm.
W rezultacie ustala się w Karkonoszach rozbudowana do maksymalnych granic sieć dróg różnego rodzaju: pieszych, narciarskich, lesnych, transportowych, samochodowych. Pomijając już względy estetyczne i ochroniarskie ten stan ma jeszcze i tę ujemną stronę, że znacznie przekracza nasze potrzeby.

Steć T. Walczak W. "Karkonosze. Monografia krajoznawcza. Wyd. II, "Sport i Turystyka" Warszawa 1962
************************************************************************
Awatar użytkownika
Borowice.pl
Administrator
Posty: 1570
Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
Lokalizacja: Borowice
Kontaktowanie:

Postautor: Borowice.pl » sob gru 16, 2006 10:24 am

znaki kamieni z datą pojawiają się na najnowszych mapach Planu, oczywiscie nanoszą je w miarę swoich możliwosci, ale proces ten już się rozpoczął

Wróć do „Turystyka w Karkonoszach”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 36 gości