Kolejka z Borowic?
Moderatorzy: Borowice.pl, Gawe, Cieslak
- m_ajk
- Odznaka Duża Brązowa
- Posty: 259
- Rejestracja: sob wrz 17, 2005 9:56 pm
- Lokalizacja: Cieplice / Łódź
- Kontaktowanie:
Kolejka z Borowic?
Na mapie Karkonoszy z 1940 roku (?) zassanej z wałbrzyskiego forum (http://www.tropiciele-tajemnic.com/forum1/index.php) zaznaczona jest kolejka z Borowic w kierunku drogi z Przesieki na Przeł. Karkonoską.
Oznaczenie w legendzie to tramwaj (straĂenbahn), rzeczywiscie w ten sam sposób zaznaczono linię do Podgórzyna.
To tyle, idę spać.
Oznaczenie w legendzie to tramwaj (straĂenbahn), rzeczywiscie w ten sam sposób zaznaczono linię do Podgórzyna.
To tyle, idę spać.
Ostatnio zmieniony ndz gru 17, 2006 6:55 pm przez m_ajk, łącznie zmieniany 1 raz.
- Borowice.pl
- Administrator
- Posty: 1570
- Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
- Lokalizacja: Borowice
- Kontaktowanie:
Wiem, że była łącznosć pomiędzy Borowicami (Baberhäuser) a Skałką (Himmelreich) w Podgórzynie Górnym (Ober-Giersdorf). Po drodze były przystanki na moscie (TannenbrĂźcke) i przy Szachownicy (WĂźrfelsteine). Przejazd kosztował 40 fenigów. Załączam bilecik.
Linię obsługiwała firma Thalbahn Akt.-Ges., która z pewnosci miała interes w dowozie pasażerów do Skałki, aby dalej mogli pojechać tramwajem przez Cieplice do JG.
W Borowicach przy wjedzie, dzisiejszy dom numer 1 (lesniczówka), zobacz: http://www.borowice.pl/p/0102.jpg w 1938 roku należał do Thalbahn A.G., nazywany był Thalbahnhaus i miał numer 35. Mieszkał tam Herbert (Heinz) Wiedeck. Dzisiaj w pobliżu tego domu jest końcowy przystanek autobusowy linii 4 i 18.
Uważam, że dawniej końcowy przystanek Baberhäuser był przy Skalniku (Baberkretscham), na co wskazuje drugi przystanek na moscie (TannenbrĂźcke), który umiejscowiłbym własnie w rejonie mostu przy młynie, którego dzis już nie ma, naprzeciw dzisiejszego domu nr 1 - lesniczówki, tam gdzie schodzą się wszystkie pięć potoków tworząc Kaczą (Bächelwasser). Dawniej to także była linia autobusowa, a nie tramwajowa ani kolejowa.
Wiadomo, że planowano poprowadzić linię tramwajową dalej: przez Borowice, Polanę, aż na nieżkę, ale planów tych, na szczęscie, nie zrealizowano.
Linia tramajowa wzdłuż dzisiejszej Drogi Sudeckiej, przez Drogę Celną, w kierunku Przełęczy Karkonoskiej, to także jakies plany na przyszłosć. W tym okresie, tj, ok. 1940 roku, dopiero budowano Drogę Sudecką. Być może także z myslą o poprowadzeniu wzdłuż Drogi Sudeckiej linii tramajowej (?).
Linię obsługiwała firma Thalbahn Akt.-Ges., która z pewnosci miała interes w dowozie pasażerów do Skałki, aby dalej mogli pojechać tramwajem przez Cieplice do JG.
W Borowicach przy wjedzie, dzisiejszy dom numer 1 (lesniczówka), zobacz: http://www.borowice.pl/p/0102.jpg w 1938 roku należał do Thalbahn A.G., nazywany był Thalbahnhaus i miał numer 35. Mieszkał tam Herbert (Heinz) Wiedeck. Dzisiaj w pobliżu tego domu jest końcowy przystanek autobusowy linii 4 i 18.
Uważam, że dawniej końcowy przystanek Baberhäuser był przy Skalniku (Baberkretscham), na co wskazuje drugi przystanek na moscie (TannenbrĂźcke), który umiejscowiłbym własnie w rejonie mostu przy młynie, którego dzis już nie ma, naprzeciw dzisiejszego domu nr 1 - lesniczówki, tam gdzie schodzą się wszystkie pięć potoków tworząc Kaczą (Bächelwasser). Dawniej to także była linia autobusowa, a nie tramwajowa ani kolejowa.
Wiadomo, że planowano poprowadzić linię tramwajową dalej: przez Borowice, Polanę, aż na nieżkę, ale planów tych, na szczęscie, nie zrealizowano.
Linia tramajowa wzdłuż dzisiejszej Drogi Sudeckiej, przez Drogę Celną, w kierunku Przełęczy Karkonoskiej, to także jakies plany na przyszłosć. W tym okresie, tj, ok. 1940 roku, dopiero budowano Drogę Sudecką. Być może także z myslą o poprowadzeniu wzdłuż Drogi Sudeckiej linii tramajowej (?).
- m_ajk
- Odznaka Duża Brązowa
- Posty: 259
- Rejestracja: sob wrz 17, 2005 9:56 pm
- Lokalizacja: Cieplice / Łódź
- Kontaktowanie:
Borowice.pl pisze:Linia tramajowa wzdłuż dzisiejszej Drogi Sudeckiej, przez Drogę Celną, w kierunku Przełęczy Karkonoskiej, to także jakies plany na przyszłosć. W tym okresie, tj, ok. 1940 roku, dopiero budowano Drogę Sudecką. Być może także z myslą o poprowadzeniu wzdłuż Drogi Sudeckiej linii tramajowej (?).
A może Niemy chcieli wytłumaczyć fakt istniejących tam torów kolejki wybudowanej na potrzeby budowy Drogi Sudeckiej?
- Borowice.pl
- Administrator
- Posty: 1570
- Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
- Lokalizacja: Borowice
- Kontaktowanie:
Nie sądzę, aby kiedykolwiek istniały tory pomiędzy Skałką, Borowicami, Drogą Celną a Przełęczą Karkonoską. Tory tramwajowe wymagają jeszcze słupów z drutami (takie pozostałosci słupów widać pomiędzy Cieplicami a Skałką), a kolejowe wymagają podkładów. Takich sladów na całej tej trasie nie widać. Uważam, że torów nigdy tam nie było.
Mogło być trochę inaczej niż piszesz: może chcieli zamydlić oczy mieszkańcom i turystom i uzasadnić budowę Drogi Sudeckiej planami związanymi z linią tramwajową (taka sciema).
Jak widać na stronie: http://de.wikipedia.org/wiki/Hirschberger_Talbahn - Hirschberger Thalbahn GmbH założono w 1895 r. W dniu 28.05.1902 po połączeniu Hirschberger Thalbahn GmbH z Elektrizitäts-AG, wczesniej W. Lahmeyer & Co z siedzibą we Frankfurcie nad Menem, powstała Hirschberger Thalbahn AG. Pod koniec II Wojny wiatowej aktionariuszami byli: 90% Niederschlesische Elektrizitäts-AG w Jeleniej Górze, po 5% należało do Elektrowerke AG w Berlinie i do Provinz Niederschlesien.
W dniu 8.08.1911 otwarto połączenie do Podgórzyna (4,0 km), 7.05.1914 do Hohlen Stein i w końcu 20.05.1914 do Skałki w Górnym Podgórzynie. Szczególnie ostatnie dwa kilometry tej trasy wiodą stromo pod górę. Przedłużenie do Przełęczy Karkonoskiej zatrzymały trudne czasy wojenne i póniejsze. Na początku II Wojny wiatowej sieć liczyła długosć 17,6 km i flotę pojazdów złożoną z: 19 wagonów pociągowych, 25 przyczep, jednego wagonu towarowego i 12 wagonów specjalnych, do tego 5 omnibusów.
Mogło być trochę inaczej niż piszesz: może chcieli zamydlić oczy mieszkańcom i turystom i uzasadnić budowę Drogi Sudeckiej planami związanymi z linią tramwajową (taka sciema).
Jak widać na stronie: http://de.wikipedia.org/wiki/Hirschberger_Talbahn - Hirschberger Thalbahn GmbH założono w 1895 r. W dniu 28.05.1902 po połączeniu Hirschberger Thalbahn GmbH z Elektrizitäts-AG, wczesniej W. Lahmeyer & Co z siedzibą we Frankfurcie nad Menem, powstała Hirschberger Thalbahn AG. Pod koniec II Wojny wiatowej aktionariuszami byli: 90% Niederschlesische Elektrizitäts-AG w Jeleniej Górze, po 5% należało do Elektrowerke AG w Berlinie i do Provinz Niederschlesien.
W dniu 8.08.1911 otwarto połączenie do Podgórzyna (4,0 km), 7.05.1914 do Hohlen Stein i w końcu 20.05.1914 do Skałki w Górnym Podgórzynie. Szczególnie ostatnie dwa kilometry tej trasy wiodą stromo pod górę. Przedłużenie do Przełęczy Karkonoskiej zatrzymały trudne czasy wojenne i póniejsze. Na początku II Wojny wiatowej sieć liczyła długosć 17,6 km i flotę pojazdów złożoną z: 19 wagonów pociągowych, 25 przyczep, jednego wagonu towarowego i 12 wagonów specjalnych, do tego 5 omnibusów.
Ostatnio zmieniony ndz gru 17, 2006 1:42 pm przez Borowice.pl, łącznie zmieniany 1 raz.
- m_ajk
- Odznaka Duża Brązowa
- Posty: 259
- Rejestracja: sob wrz 17, 2005 9:56 pm
- Lokalizacja: Cieplice / Łódź
- Kontaktowanie:
Borowice.pl pisze:Tory tramwajowe wymagają jeszcze słupów z drutami (takie pozostałosci słupów widać pomiędzy Cieplicami a Skałką)
Miałem na mysli tory kolejki nie koniecznie elektrycznej.
Borowice.pl pisze:a kolejowe wymagają podkładów. Takich sladów na całej tej trasie nie widać. Uważam, że torów nigdy tam nie było.
Z Rocznika Jeleniogórskiego wynika, że jakies tory były.
- Borowice.pl
- Administrator
- Posty: 1570
- Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
- Lokalizacja: Borowice
- Kontaktowanie:
a może do przewozu materiałów budowlanych położono wzdłuż budowanej Drogi Sudeckiej tymczasowo tory pod te wagoniki, a na mapie namalowano linię "StraĂenbahn", czyli tramwajową...
Jak dopisałem powyżej, mieli 5 omnibusów, które dowoziły pasażerów ze Skałki do Borowic, ale i do Przesieki: http://jeltram.kozanostra.org/zdjecia/007.html , http://www.przesieka.pl/hain/hain62.html
Po dokładnym obejrzeniu mapy Meinholda (Andrzej, jeszcze raz bardzo dziękuję!) myslę, że przystanek końcowy linii omnibusu w Borowicach był przy domku nr 1 (dzisiaj, przed wojną nr 35). Tam kończą się te niebieskie kropki. TannenbrĂźcke to chyba mostek nad Kaczą, gdzie wiedzie dzisiaj czarny szlak - dobry przystanek dla mieszkańców Broniowa i Polanki WĂźrzelhäuser (muszę tak napisać, bo przy Przesiece jest jeszcze Polanka Mummelhäuser).
Ciekawe, że ta linia "StraĂenbahn" zaczyna się dopiero od dzisiejszego przystanku autobusowego przy Drodze Sudeckiej (dzisiaj tzw. skrzyżowanie szlaków), co wskazywałoby, że linią tramwajową oznaczono torowisko wagoników (sciema, bo obiekt mógł mieć znaczenie militarne, budowali jeńcy, itp.). Ciekawe również, że początkowo wiedzie wzdłuż Drogi Sudeckiej, ale dalej Drogą Celną, prawie aż do Dwóch Mostów...
Jak dopisałem powyżej, mieli 5 omnibusów, które dowoziły pasażerów ze Skałki do Borowic, ale i do Przesieki: http://jeltram.kozanostra.org/zdjecia/007.html , http://www.przesieka.pl/hain/hain62.html
Po dokładnym obejrzeniu mapy Meinholda (Andrzej, jeszcze raz bardzo dziękuję!) myslę, że przystanek końcowy linii omnibusu w Borowicach był przy domku nr 1 (dzisiaj, przed wojną nr 35). Tam kończą się te niebieskie kropki. TannenbrĂźcke to chyba mostek nad Kaczą, gdzie wiedzie dzisiaj czarny szlak - dobry przystanek dla mieszkańców Broniowa i Polanki WĂźrzelhäuser (muszę tak napisać, bo przy Przesiece jest jeszcze Polanka Mummelhäuser).
Ciekawe, że ta linia "StraĂenbahn" zaczyna się dopiero od dzisiejszego przystanku autobusowego przy Drodze Sudeckiej (dzisiaj tzw. skrzyżowanie szlaków), co wskazywałoby, że linią tramwajową oznaczono torowisko wagoników (sciema, bo obiekt mógł mieć znaczenie militarne, budowali jeńcy, itp.). Ciekawe również, że początkowo wiedzie wzdłuż Drogi Sudeckiej, ale dalej Drogą Celną, prawie aż do Dwóch Mostów...
- Cieslak
- Moderator
- Posty: 1589
- Rejestracja: pn gru 06, 2004 12:35 pm
- Lokalizacja: Wrocław/Przesieka
- Kontaktowanie:
Ale numer. Faktycznie. Kilka razy oglądałem już tą mapę i nigdy nie zwróciłem uwagi, że ta linia w legendzie oznacza straĂenbahn.
Jesli faktycznie były tam tory, to może rzeczywiscie mogły służyć do budowy Drogi Sudeckiej. Pewnie rozebrano je jeszcze przed końcem wojny, jak zacierano slady po obozie...
Myslę, że tory (oczywiscie zakładając, że to nie jest zwykły błąd na mapie) na pewno nie służyły ruchowi turystycznemu, skoro Drogę Sudecką budowali w tym czasie więniowie.
Jesli faktycznie były tam tory, to może rzeczywiscie mogły służyć do budowy Drogi Sudeckiej. Pewnie rozebrano je jeszcze przed końcem wojny, jak zacierano slady po obozie...
Myslę, że tory (oczywiscie zakładając, że to nie jest zwykły błąd na mapie) na pewno nie służyły ruchowi turystycznemu, skoro Drogę Sudecką budowali w tym czasie więniowie.
- Cieslak
- Moderator
- Posty: 1589
- Rejestracja: pn gru 06, 2004 12:35 pm
- Lokalizacja: Wrocław/Przesieka
- Kontaktowanie:
Własciwie to nawet logiczne - w całych Sudetach do obozów i do placów budów gdzie pracowali więniowie były doprowazane linie kolejowe, więc czemu mieliby nie zbudować małej linii dla transportu towarów wagonikami i tutaj.
Przy Drodze Sudeckiej w wielu miejscach widać, że trzeba było przebijać się przez skały, więc "kopalniane" wagoniki jak na zdjęciu byłyby najwygodniejszym sposobem transportowania urobku. A że wagoników takich w okolicy nie brakowało (np. w kowarskich sztolniach), to kilka mogli porzucić i do Borowic...
Teraz kusi mnie, żeby znaleć jakis slad po bocznicy z zarosniętymi podkładami. Mielibysmy dowód na te tory. W miejscu gdzie na mapie zaczynają się tory ("skrzyżowanie szlaków") jest takie charakterystyczne poszerzenie nasypu Drogi Sudeckiej. Może tam była jakas mijanka.
Przy Drodze Sudeckiej w wielu miejscach widać, że trzeba było przebijać się przez skały, więc "kopalniane" wagoniki jak na zdjęciu byłyby najwygodniejszym sposobem transportowania urobku. A że wagoników takich w okolicy nie brakowało (np. w kowarskich sztolniach), to kilka mogli porzucić i do Borowic...
Teraz kusi mnie, żeby znaleć jakis slad po bocznicy z zarosniętymi podkładami. Mielibysmy dowód na te tory. W miejscu gdzie na mapie zaczynają się tory ("skrzyżowanie szlaków") jest takie charakterystyczne poszerzenie nasypu Drogi Sudeckiej. Może tam była jakas mijanka.
- m_ajk
- Odznaka Duża Brązowa
- Posty: 259
- Rejestracja: sob wrz 17, 2005 9:56 pm
- Lokalizacja: Cieplice / Łódź
- Kontaktowanie:
Cieslak pisze:Przy Drodze Sudeckiej w wielu miejscach widać, że trzeba było przebijać się przez skały, więc "kopalniane" wagoniki jak na zdjęciu byłyby najwygodniejszym sposobem transportowania urobku.
No własnie, na odnalezionym i sfotografowanym przez Tomka odcinku nie skończonej drogi znajdują się nasypy z kamieni, które może choć częsciowo były dowożone wagonikami.
Cieslak pisze:Teraz kusi mnie, żeby znaleć jakis slad po bocznicy z zarosniętymi podkładami. Mielibysmy dowód na te tory. W miejscu gdzie na mapie zaczynają się tory ("skrzyżowanie szlaków") jest takie charakterystyczne poszerzenie nasypu Drogi Sudeckiej. Może tam była jakas mijanka.
Można też przejrzeć okolice poniżej Drogi Sudeckiej, zwłaszcza w częsci nie skończonej.
Szyny pewnie zdemontowali, a podkłady jesli nie zostały spalone, to może poniewierają się w pobliżu Drogi, to znaczy to cos co po nich zostało.
- Borowice.pl
- Administrator
- Posty: 1570
- Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
- Lokalizacja: Borowice
- Kontaktowanie:
- m_ajk
- Odznaka Duża Brązowa
- Posty: 259
- Rejestracja: sob wrz 17, 2005 9:56 pm
- Lokalizacja: Cieplice / Łódź
- Kontaktowanie:
Cieslak pisze:...Na planowaną wycieczkę swiąteczno - noworoczną? Ale jak będzie snieg to nic nie znajdziemy.
Korzystając z braku sniegu "przeskoczylismy z Drogi na Dwa Mosty na nie ukończony jeszcze odcinek Drogi Sudeckiej w poszukiwaniu podkładów.
Niestety, jedyne co zwróciło naszą uwagę to pryzmy (ziemia, tłuczeń, skały?) znajdujące się poniżej drogi (fotki 5.jpg i 6.jpg), ale tylko na odcinku, na którym nie ma gotowej nawierzchni. Są one do niej ustawione równolegle i mają wymiary długosć ok. 3-5m szerokosć ok. 2m i ok. 1,5 m wysokosci.
- Borowice.pl
- Administrator
- Posty: 1570
- Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
- Lokalizacja: Borowice
- Kontaktowanie:
Wróć do „Turystyka w Borowicach”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 20 gości