Kolejka z Borowic?

Moderatorzy: Borowice.pl, Gawe, Cieslak

Awatar użytkownika
m_ajk
Odznaka Duża Brązowa
Posty: 259
Rejestracja: sob wrz 17, 2005 9:56 pm
Lokalizacja: Cieplice / Łódź
Kontaktowanie:

Kolejka z Borowic?

Postautor: m_ajk » ndz gru 17, 2006 2:00 am

Na mapie Karkonoszy z 1940 roku (?) zassanej z wałbrzyskiego forum (http://www.tropiciele-tajemnic.com/forum1/index.php) zaznaczona jest kolejka z Borowic w kierunku drogi z Przesieki na Przeł. Karkonoską.
Oznaczenie w legendzie to tramwaj (straßenbahn), rzeczywiscie w ten sam sposób zaznaczono linię do Podgórzyna.
To tyle, idę spać.
Załączniki
mapa_1.jpg
mapa_2.jpg
Ostatnio zmieniony ndz gru 17, 2006 6:55 pm przez m_ajk, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Borowice.pl
Administrator
Posty: 1570
Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
Lokalizacja: Borowice
Kontaktowanie:

Postautor: Borowice.pl » ndz gru 17, 2006 11:23 am

Wiem, że była łącznosć pomiędzy Borowicami (Baberhäuser) a Skałką (Himmelreich) w Podgórzynie Górnym (Ober-Giersdorf). Po drodze były przystanki na moscie (TannenbrĂźcke) i przy Szachownicy (WĂźrfelsteine). Przejazd kosztował 40 fenigów. Załączam bilecik.

Linię obsługiwała firma Thalbahn Akt.-Ges., która z pewnosci miała interes w dowozie pasażerów do Skałki, aby dalej mogli pojechać tramwajem przez Cieplice do JG.

W Borowicach przy wjeŸdzie, dzisiejszy dom numer 1 (lesniczówka), zobacz: http://www.borowice.pl/p/0102.jpg w 1938 roku należał do Thalbahn A.G., nazywany był Thalbahnhaus i miał numer 35. Mieszkał tam Herbert (Heinz) Wiedeck. Dzisiaj w pobliżu tego domu jest końcowy przystanek autobusowy linii 4 i 18.

Uważam, że dawniej końcowy przystanek Baberhäuser był przy Skalniku (Baberkretscham), na co wskazuje drugi przystanek na moscie (TannenbrĂźcke), który umiejscowiłbym własnie w rejonie mostu przy młynie, którego dzis już nie ma, naprzeciw dzisiejszego domu nr 1 - lesniczówki, tam gdzie schodzą się wszystkie pięć potoków tworząc Kaczą (Bächelwasser). Dawniej to także była linia autobusowa, a nie tramwajowa ani kolejowa.

Wiadomo, że planowano poprowadzić linię tramwajową dalej: przez Borowice, Polanę, aż na Œnieżkę, ale planów tych, na szczęscie, nie zrealizowano.

Linia tramajowa wzdłuż dzisiejszej Drogi Sudeckiej, przez Drogę Celną, w kierunku Przełęczy Karkonoskiej, to także jakies plany na przyszłosć. W tym okresie, tj, ok. 1940 roku, dopiero budowano Drogę Sudecką. Być może także z myslą o poprowadzeniu wzdłuż Drogi Sudeckiej linii tramajowej (?).
Załączniki
hirschberg-410.jpg
Awatar użytkownika
m_ajk
Odznaka Duża Brązowa
Posty: 259
Rejestracja: sob wrz 17, 2005 9:56 pm
Lokalizacja: Cieplice / Łódź
Kontaktowanie:

Postautor: m_ajk » ndz gru 17, 2006 1:05 pm

Borowice.pl pisze:Linia tramajowa wzdłuż dzisiejszej Drogi Sudeckiej, przez Drogę Celną, w kierunku Przełęczy Karkonoskiej, to także jakies plany na przyszłosć. W tym okresie, tj, ok. 1940 roku, dopiero budowano Drogę Sudecką. Być może także z myslą o poprowadzeniu wzdłuż Drogi Sudeckiej linii tramajowej (?).


A może Niemy chcieli wytłumaczyć fakt istniejących tam torów kolejki wybudowanej na potrzeby budowy Drogi Sudeckiej?
Awatar użytkownika
Borowice.pl
Administrator
Posty: 1570
Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
Lokalizacja: Borowice
Kontaktowanie:

Postautor: Borowice.pl » ndz gru 17, 2006 1:24 pm

Nie sądzę, aby kiedykolwiek istniały tory pomiędzy Skałką, Borowicami, Drogą Celną a Przełęczą Karkonoską. Tory tramwajowe wymagają jeszcze słupów z drutami (takie pozostałosci słupów widać pomiędzy Cieplicami a Skałką), a kolejowe wymagają podkładów. Takich sladów na całej tej trasie nie widać. Uważam, że torów nigdy tam nie było.

Mogło być trochę inaczej niż piszesz: może chcieli zamydlić oczy mieszkańcom i turystom i uzasadnić budowę Drogi Sudeckiej planami związanymi z linią tramwajową (taka sciema).

Jak widać na stronie: http://de.wikipedia.org/wiki/Hirschberger_Talbahn - Hirschberger Thalbahn GmbH założono w 1895 r. W dniu 28.05.1902 po połączeniu Hirschberger Thalbahn GmbH z Elektrizitäts-AG, wczesniej W. Lahmeyer & Co z siedzibą we Frankfurcie nad Menem, powstała Hirschberger Thalbahn AG. Pod koniec II Wojny Œwiatowej aktionariuszami byli: 90% Niederschlesische Elektrizitäts-AG w Jeleniej Górze, po 5% należało do Elektrowerke AG w Berlinie i do Provinz Niederschlesien.

W dniu 8.08.1911 otwarto połączenie do Podgórzyna (4,0 km), 7.05.1914 do Hohlen Stein i w końcu 20.05.1914 do Skałki w Górnym Podgórzynie. Szczególnie ostatnie dwa kilometry tej trasy wiodą stromo pod górę. Przedłużenie do Przełęczy Karkonoskiej zatrzymały trudne czasy wojenne i póŸniejsze. Na początku II Wojny Œwiatowej sieć liczyła długosć 17,6 km i flotę pojazdów złożoną z: 19 wagonów pociągowych, 25 przyczep, jednego wagonu towarowego i 12 wagonów specjalnych, do tego 5 omnibusów.
Ostatnio zmieniony ndz gru 17, 2006 1:42 pm przez Borowice.pl, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
m_ajk
Odznaka Duża Brązowa
Posty: 259
Rejestracja: sob wrz 17, 2005 9:56 pm
Lokalizacja: Cieplice / Łódź
Kontaktowanie:

Postautor: m_ajk » ndz gru 17, 2006 1:38 pm

Borowice.pl pisze:Tory tramwajowe wymagają jeszcze słupów z drutami (takie pozostałosci słupów widać pomiędzy Cieplicami a Skałką)

Miałem na mysli tory kolejki nie koniecznie elektrycznej.

Borowice.pl pisze:a kolejowe wymagają podkładów. Takich sladów na całej tej trasie nie widać. Uważam, że torów nigdy tam nie było.


Z Rocznika Jeleniogórskiego wynika, że jakies tory były.
Załączniki
Borowice Rocznik 72_02.jpg
Awatar użytkownika
Borowice.pl
Administrator
Posty: 1570
Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
Lokalizacja: Borowice
Kontaktowanie:

Postautor: Borowice.pl » ndz gru 17, 2006 1:48 pm

a może do przewozu materiałów budowlanych położono wzdłuż budowanej Drogi Sudeckiej tymczasowo tory pod te wagoniki, a na mapie namalowano linię "Straßenbahn", czyli tramwajową...

Jak dopisałem powyżej, mieli 5 omnibusów, które dowoziły pasażerów ze Skałki do Borowic, ale i do Przesieki: http://jeltram.kozanostra.org/zdjecia/007.html , http://www.przesieka.pl/hain/hain62.html

Po dokładnym obejrzeniu mapy Meinholda (Andrzej, jeszcze raz bardzo dziękuję!) myslę, że przystanek końcowy linii omnibusu w Borowicach był przy domku nr 1 (dzisiaj, przed wojną nr 35). Tam kończą się te niebieskie kropki. TannenbrĂźcke to chyba mostek nad Kaczą, gdzie wiedzie dzisiaj czarny szlak - dobry przystanek dla mieszkańców Broniowa i Polanki WĂźrzelhäuser (muszę tak napisać, bo przy Przesiece jest jeszcze Polanka Mummelhäuser).

Ciekawe, że ta linia "Straßenbahn" zaczyna się dopiero od dzisiejszego przystanku autobusowego przy Drodze Sudeckiej (dzisiaj tzw. skrzyżowanie szlaków), co wskazywałoby, że linią tramwajową oznaczono torowisko wagoników (sciema, bo obiekt mógł mieć znaczenie militarne, budowali jeńcy, itp.). Ciekawe również, że początkowo wiedzie wzdłuż Drogi Sudeckiej, ale dalej Drogą Celną, prawie aż do Dwóch Mostów...
Awatar użytkownika
Cieslak
Moderator
Posty: 1589
Rejestracja: pn gru 06, 2004 12:35 pm
Lokalizacja: Wrocław/Przesieka
Kontaktowanie:

Postautor: Cieslak » ndz gru 17, 2006 3:54 pm

Ale numer. Faktycznie. Kilka razy oglądałem już tą mapę i nigdy nie zwróciłem uwagi, że ta linia w legendzie oznacza straßenbahn.
Jesli faktycznie były tam tory, to może rzeczywiscie mogły służyć do budowy Drogi Sudeckiej. Pewnie rozebrano je jeszcze przed końcem wojny, jak zacierano slady po obozie...
Myslę, że tory (oczywiscie zakładając, że to nie jest zwykły błąd na mapie) na pewno nie służyły ruchowi turystycznemu, skoro Drogę Sudecką budowali w tym czasie więŸniowie.
Awatar użytkownika
Cieslak
Moderator
Posty: 1589
Rejestracja: pn gru 06, 2004 12:35 pm
Lokalizacja: Wrocław/Przesieka
Kontaktowanie:

Postautor: Cieslak » ndz gru 17, 2006 4:05 pm

Własciwie to nawet logiczne - w całych Sudetach do obozów i do placów budów gdzie pracowali więŸniowie były doprowazane linie kolejowe, więc czemu mieliby nie zbudować małej linii dla transportu towarów wagonikami i tutaj.
Przy Drodze Sudeckiej w wielu miejscach widać, że trzeba było przebijać się przez skały, więc "kopalniane" wagoniki jak na zdjęciu byłyby najwygodniejszym sposobem transportowania urobku. A że wagoników takich w okolicy nie brakowało (np. w kowarskich sztolniach), to kilka mogli porzucić i do Borowic...
Teraz kusi mnie, żeby znaleŸć jakis slad po bocznicy z zarosniętymi podkładami. Mielibysmy dowód na te tory. W miejscu gdzie na mapie zaczynają się tory ("skrzyżowanie szlaków") jest takie charakterystyczne poszerzenie nasypu Drogi Sudeckiej. Może tam była jakas mijanka.
Awatar użytkownika
m_ajk
Odznaka Duża Brązowa
Posty: 259
Rejestracja: sob wrz 17, 2005 9:56 pm
Lokalizacja: Cieplice / Łódź
Kontaktowanie:

Postautor: m_ajk » ndz gru 17, 2006 4:16 pm

Borowice.pl pisze:Ciekawe również, że początkowo wiedzie wzdłuż Drogi Sudeckiej, ale dalej Drogą Celną, prawie aż do Dwóch Mostów...


Ja powiedziałbym, że dochodzi do miejsca, w którym projektowana Droga Sudecka miała "zawrócić" żeby ominąć Suchą Górę.
Awatar użytkownika
m_ajk
Odznaka Duża Brązowa
Posty: 259
Rejestracja: sob wrz 17, 2005 9:56 pm
Lokalizacja: Cieplice / Łódź
Kontaktowanie:

Postautor: m_ajk » ndz gru 17, 2006 4:27 pm

Cieslak pisze:Przy Drodze Sudeckiej w wielu miejscach widać, że trzeba było przebijać się przez skały, więc "kopalniane" wagoniki jak na zdjęciu byłyby najwygodniejszym sposobem transportowania urobku.

No własnie, na odnalezionym i sfotografowanym przez Tomka odcinku nie skończonej drogi znajdują się nasypy z kamieni, które może choć częsciowo były dowożone wagonikami.

Cieslak pisze:Teraz kusi mnie, żeby znaleŸć jakis slad po bocznicy z zarosniętymi podkładami. Mielibysmy dowód na te tory. W miejscu gdzie na mapie zaczynają się tory ("skrzyżowanie szlaków") jest takie charakterystyczne poszerzenie nasypu Drogi Sudeckiej. Może tam była jakas mijanka.

Można też przejrzeć okolice poniżej Drogi Sudeckiej, zwłaszcza w częsci nie skończonej.
Szyny pewnie zdemontowali, a podkłady jesli nie zostały spalone, to może poniewierają się w pobliżu Drogi, to znaczy to cos co po nich zostało.
Awatar użytkownika
Cieslak
Moderator
Posty: 1589
Rejestracja: pn gru 06, 2004 12:35 pm
Lokalizacja: Wrocław/Przesieka
Kontaktowanie:

Postautor: Cieslak » ndz gru 17, 2006 10:11 pm

No to mam(y) kolejny cel spaceru po okolicy :)
Awatar użytkownika
Borowice.pl
Administrator
Posty: 1570
Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
Lokalizacja: Borowice
Kontaktowanie:

Postautor: Borowice.pl » pn gru 18, 2006 10:03 pm

to jest dobry pomysł na wycieczkę... może opracujemy taką trasę?
Awatar użytkownika
Cieslak
Moderator
Posty: 1589
Rejestracja: pn gru 06, 2004 12:35 pm
Lokalizacja: Wrocław/Przesieka
Kontaktowanie:

Postautor: Cieslak » wt gru 19, 2006 5:55 pm

Borowice.pl pisze:to jest dobry pomysł na wycieczkę... może opracujemy taką trasę?


Na planowaną wycieczkę swiąteczno - noworoczną? Ale jak będzie snieg to nic nie znajdziemy.
Awatar użytkownika
m_ajk
Odznaka Duża Brązowa
Posty: 259
Rejestracja: sob wrz 17, 2005 9:56 pm
Lokalizacja: Cieplice / Łódź
Kontaktowanie:

Postautor: m_ajk » śr sty 03, 2007 12:00 am

Cieslak pisze:...Na planowaną wycieczkę swiąteczno - noworoczną? Ale jak będzie snieg to nic nie znajdziemy.

Korzystając z braku sniegu "przeskoczylismy z Drogi na Dwa Mosty na nie ukończony jeszcze odcinek Drogi Sudeckiej w poszukiwaniu podkładów.
Niestety, jedyne co zwróciło naszą uwagę to pryzmy (ziemia, tłuczeń, skały?) znajdujące się poniżej drogi (fotki 5.jpg i 6.jpg), ale tylko na odcinku, na którym nie ma gotowej nawierzchni. Są one do niej ustawione równolegle i mają wymiary długosć ok. 3-5m szerokosć ok. 2m i ok. 1,5 m wysokosci.
Załączniki
5.JPG
6.JPG
7.JPG
Awatar użytkownika
Borowice.pl
Administrator
Posty: 1570
Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
Lokalizacja: Borowice
Kontaktowanie:

Postautor: Borowice.pl » śr sty 03, 2007 1:44 am

podobne sterty materiałów widziałem latem 2006 r. na Drodze Sudeckiej od strony Przełęczy Karkonoskiej, w pobliżu Suchej

Wróć do „Turystyka w Borowicach”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości