Remont cmentarzyka w Borowicach oraz tablica przy obozie!

Moderatorzy: Borowice.pl, Gawe, Cieslak

FourtyFour
Odznaka Duża Srebrna
Posty: 308
Rejestracja: pt paź 08, 2010 1:58 pm
Lokalizacja: Przesieka

Postautor: FourtyFour » wt paź 26, 2010 3:03 pm

Ano własnie! (Czyli, że ja za wolno myslę i piszę?...)
Widok na czoło pod innym kątem... własnie stąd moje wątpliwosci...
Awatar użytkownika
Borowice.pl
Administrator
Posty: 1567
Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
Lokalizacja: Borowice
Kontaktowanie:

Postautor: Borowice.pl » wt paź 26, 2010 3:34 pm

A czy kamień przed Polanką ma na pewno datę 1878? Bo ja mam odnotowane 1873.

Zdjęcie na pocztówce z 1936 r. zostało wykonane na północ od przystanku, w pobliżu budynku lesniczówki. Ponieważ mam oryginał i skan w dużej rozdzielczosci, to przebieg czerwonej linii jest pewny na 100% (srodek fotografii). Załączam całą panoramę - na pierwszym planie widać polanę koncertową oraz budynek Murzynek, stąd tak łatwo można poprowadzić precyzyjnie linię na mapce.
Załączniki
1936.jpg
Awatar użytkownika
m_ajk
Odznaka Duża Brązowa
Posty: 259
Rejestracja: sob wrz 17, 2005 9:56 pm
Lokalizacja: Cieplice / Łódź
Kontaktowanie:

Postautor: m_ajk » wt paź 26, 2010 7:36 pm

FourtyFour pisze:- nad każdymi niemal drzwiami znajduje się swietlik, a to oznacza, że za nimi był korytarz lub sień, a nie od razu duże pomieszczenie z innymi oknami.

No nie wiem, trochę za dużo byłoby tych korytarzy - drzwi jest prawie tyle do okien.
Albo korytarzyk był naprawdę malutki (taki przedsionek), albo dlatego że w pokoju było 1 okno wykorzystano swietlik jako dodatkowe Ÿródło swiatła.

Jesli chodzi o wymiary - z tym 1 m szerokosci drzwi chyba przesadziłem, dla ok. 80 cm wymiary baraku ok. 12 x 6 m.

Na koniec: ta przecinka z szosą po lewej stronie Czoła to Raszków?
Widać biała plamę (dom?) i dróżkę odchodzącą z szosy.
Czy to jest możliwe do zobaczenia z Polanki?
Awatar użytkownika
Borowice.pl
Administrator
Posty: 1567
Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
Lokalizacja: Borowice
Kontaktowanie:

Postautor: Borowice.pl » wt paź 26, 2010 8:54 pm

m_ajk pisze:Na koniec: ta przecinka z szosą po lewej stronie Czoła to Raszków?
Widać biała plamę (dom?) i dróżkę odchodzącą z szosy.
Czy to jest możliwe do zobaczenia z Polanki?


Niemożliwe.

Po pierwsze uważam, że zdjęcie wykonano nie z Polanki 650 m, ale z tego miejsca na rozdrożu 690 m (to nawet lepiej, bo z większej wysokosci więcej widać).

Po drugie Raszków 700 m jest za Skibą 747 m, czyli osada pozostaje niewidoczna.

Ta przecinka to chyba Przełączka (Lubuszanin 725 m), jeszcze dalej w lewo Grabowiec 784 m.
Awatar użytkownika
m_ajk
Odznaka Duża Brązowa
Posty: 259
Rejestracja: sob wrz 17, 2005 9:56 pm
Lokalizacja: Cieplice / Łódź
Kontaktowanie:

Postautor: m_ajk » wt paź 26, 2010 9:14 pm

O Polance wspomniałem tylko dlatego:
Borowice.pl pisze:Załączam mapkę z naniesionymi kierunkami:
[...]
- niebieskim dwa warianty kierunku na szczyt Czoła 874 m n.p.m.:
- - z budynku lesniczówki na Polance, który znajduje się na wysokosci 650 m n.p.m. (azymut 105°)


Także jestem przekonany, że zdjęcie zrobiono z rozdroża.
I że główny teren obozu jest tylko jeden - ten wczesniej zlokalizowany.

Myslałem, żeby można by wziąć jakies kontrastowe paliki, na miejscu zaznaczyć narożniki "spłaszczeń" po barakach i zrobić fotkę.
Może dało by to jakies odniesienie.
I nawet będziemy w Jelonce 11-15 XI ale niestety, raczej nie będzie na to czasu...
Awatar użytkownika
Borowice.pl
Administrator
Posty: 1567
Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
Lokalizacja: Borowice
Kontaktowanie:

Postautor: Borowice.pl » wt paź 26, 2010 9:26 pm

Polanka to była hipoteza Hanus, ale wygląda na to, że się nie utrzyma.

Tak, zgadzam się z Tobą w sprawie terenu obozu, ale obozu LEŒNEGO, bo taki jest na pocztówce.

Wiemy z relacji Belgów, że jeńców belgijskich było w obozie 250. Rosyjskich mogło być nawet 500-700. Gdzie ich trzymali? Ilu można zmiescić w tych budynkach obozu lesnego? Gdzie mieszkała reszta?
Awatar użytkownika
m_ajk
Odznaka Duża Brązowa
Posty: 259
Rejestracja: sob wrz 17, 2005 9:56 pm
Lokalizacja: Cieplice / Łódź
Kontaktowanie:

Postautor: m_ajk » wt paź 26, 2010 9:46 pm

Ktos kiedys (w Borowicach) opowiadał nam, że obóz miał miejsce po przeciwnej stronie Borowic, chyba w rejonie Jeleniego Potoku.
Ale kiedy trafiłem na Lesny Obóz przestałem o tamtym mysleć.
Awatar użytkownika
m_ajk
Odznaka Duża Brązowa
Posty: 259
Rejestracja: sob wrz 17, 2005 9:56 pm
Lokalizacja: Cieplice / Łódź
Kontaktowanie:

Postautor: m_ajk » wt paź 26, 2010 11:17 pm

Jeszcze cos:
jesli w tym czasie budowany był także odcinek od Przeł. Karkonoskiej, to częsć jeńców musiała być zakwaterowana gdzies na górze.
Awatar użytkownika
Borowice.pl
Administrator
Posty: 1567
Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
Lokalizacja: Borowice
Kontaktowanie:

Postautor: Borowice.pl » śr paź 27, 2010 5:32 am

Tak, to wiemy z relacji Belgów http://spindelmuehle.riesengebirgler.de/KG.htm oraz z raportu z posterunku policji ze Szpindlerowego Młyna do przełożonych w Hohenelbe (Vrchlabi) z 13.07.1940, który załączam.

- 200 jeńców belgijskich mieszkało w koszarach w Friedrichsthal (Bedřichov),
- 250 jeńców belgijskich mieszkało na Przełęczy Karkonoskiej w domu celnym (dzis Depandance),
- 500 jeńców trafiło przez Przesiekę do obozów przy Borowicach.

Zwracam uwagę na liczbę mnogą.
Załączniki
1940.07.13.jpg
Awatar użytkownika
Cieslak
Moderator
Posty: 1588
Rejestracja: pn gru 06, 2004 12:35 pm
Lokalizacja: Wrocław/Przesieka
Kontaktowanie:

Postautor: Cieslak » śr paź 27, 2010 7:53 am

Borowice.pl pisze:Zwracam uwagę na liczbę mnogą.

Hmh, może liczba mnoga została użyta tylko dlatego, że chodzi o Zollamt i obóz lesny? Te lokalizacje są jednoczesnie w "gminie Przesieka" i "przy Borowicach".
Awatar użytkownika
Cieslak
Moderator
Posty: 1588
Rejestracja: pn gru 06, 2004 12:35 pm
Lokalizacja: Wrocław/Przesieka
Kontaktowanie:

Postautor: Cieslak » śr paź 27, 2010 7:58 am

Też obstawiam, że okienka nad wejsciem oznaczają, że są tam "wiatrołapy". Jesli budynki budowano pierwotnie dla robotników cywilnych, a dopiero potem zakwaterowano tam więŸniów, to taki "luksus" jak wiatrołap wydaje się uzasadniony. Co do lokalizacji obozu, to wydaje mi się, że porównanie zdjęć potwierdza jego lokalizację przy punkcie poboru wody.
Awatar użytkownika
Borowice.pl
Administrator
Posty: 1567
Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
Lokalizacja: Borowice
Kontaktowanie:

Postautor: Borowice.pl » śr paź 27, 2010 8:13 am

Cieslak pisze:
Borowice.pl pisze:Zwracam uwagę na liczbę mnogą.

Hmh, może liczba mnoga została użyta tylko dlatego, że chodzi o Zollamt i obóz lesny? Te lokalizacje są jednoczesnie w "gminie Przesieka" i "przy Borowicach".


Chodzi mi o słowo "Lagern". Jesli byłby jeden obóz przy Borowicach, to byłaby liczba pojedyncza. A w tekscie jest: "in den Lagern bei Baberhäuser".
Awatar użytkownika
Cieslak
Moderator
Posty: 1588
Rejestracja: pn gru 06, 2004 12:35 pm
Lokalizacja: Wrocław/Przesieka
Kontaktowanie:

Postautor: Cieslak » śr paź 27, 2010 8:19 am

Mi też chodzi o to słowo - może autor tekstu pisząc o obozach miał na mysli te dwie lokalizacje - koło Borowic i na przełęczy. Z perspektywy kogos z zewnątrz obie lokalizacje są poprostu w "gminie Przesieka", więc może dlatego napisano o "obozach".
Awatar użytkownika
Borowice.pl
Administrator
Posty: 1567
Rejestracja: wt wrz 05, 2006 8:23 am
Lokalizacja: Borowice
Kontaktowanie:

Postautor: Borowice.pl » śr paź 27, 2010 8:35 am

Cieslak pisze:Mi też chodzi o to słowo - może autor tekstu pisząc o obozach miał na mysli te dwie lokalizacje - koło Borowic i na przełęczy. Z perspektywy kogos z zewnątrz obie lokalizacje są poprostu w "gminie Przesieka", więc może dlatego napisano o "obozach".


Jest to osobny akapit, gdzie nie ma słowa ani o Przełęczy Karkonoskiej, ani o Zollamt'cie.
Awatar użytkownika
Cieslak
Moderator
Posty: 1588
Rejestracja: pn gru 06, 2004 12:35 pm
Lokalizacja: Wrocław/Przesieka
Kontaktowanie:

Postautor: Cieslak » śr paź 27, 2010 10:21 am

Może więc chodzi o nieznany nam fakt zakwaterowania więŸniów w jakims (jednym lub kilku) budynku pełniącym wczesniej inną funkcję w Borowicach? Tak jak to było w byłym Zollamt'cie. Jesli natomiast jest pewnosć, że taki fakt nie miał miejsca, a liczbę mnogą słowa "obóz" w tym dokumencie traktujemy jako pewnik, to faktycznie oznacza to jeszcze jedną lokalizację baraków dla więŸniów. Baraki to rzecz łatwa do rozebrania i przeniesienia, może więc wraz z postępami budowy Drogi Sudeckiej jakas częsć więŸniów była zakwaterowana w samym miejscu budowy, a resztę doprowadzano z tego obozu ze zdjęcia? Nie wiem - tak sobie kombinuję, żeby brać pod uwagę wszystkie możliwosci :)

Co do samych baraków ze zdjęcia, to zmieniam zdanie w sprawie wiatrołapów. Wydaje mi się bardziej prawdopodobne, że te okienka nad wejsciami doswietlały korytarze, z których były wejscia do pomieszczeń.

Dowody potwierdzające tą tezę:
- jak widać na zdjęciu, do jednego baraku jest wiele wejsć - po co, jesli wewnątrz byłoby jedno pomieszczenie? Po co tyle wiatrołapów - to niepotrzebny wydatek.
- jesli nad wejsciami są okienka służące do doswietlenia czegos, a nie były to małe przedsionki, to można domniemać że doswietlały ciemne korytarze.
- jesli były korytarze, to były też pomieszczenia z nich dostępne
- baraki obozowe kojarzą się z jednoprzestrzennymi halami, ale te budynki nie były budowane z myslą o obozie (Tomek pisał, że zdjęcie pochodzi sprzed wojny)
- naszkicowałem ręcznie jeden z budynków - w powiększeniu widać, że układ okien i drzwi potwierdza, że wewnątrz były jakies podziały. Te zaproponowane przeze mnie wychodzą trochę nieekonomicznie z powodu zbyt dużej ilosci korytarzy (na to wskazuje zdjęcie), ale i tak mam wrażenie, że były tam jakies pomieszczenia - może o innym rozkładzie.
Także wycofuję się z tych wiatrołapów :)


P.S do pomieszczeń które zaszrafowałem prowadzi wyraŸnie szersze wejscie, więc to mogła być jakas większa sala
Załączniki
Photo002.jpg
Photo001.jpg

Wróć do „Turystyka w Borowicach”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości